-Hirdetés-
Kezdőlap Közélet Erre fizetünk 200 milliót?

Erre fizetünk 200 milliót?

A DunaOnline „Nettó 200 milliót fizet Dunaújváros egy kuruzs­lónak?” című cikkében vetette fel a következőket. Idézzük a cikk bevezetőjét: „Tavaly óta új munkagépekkel gazdagodott a DVG Zrt. eszközparkja.

Idén jól sikerült felkészülni a téli időszakra, hiszen a gépek már készen állnak a bevetésre, egyszerre akár 15-tel is meg tudják kezdeni a munkát szükség esetén. A DVG Zrt. vezérigazgatója, Szabó György Zoltán pedig elmondta, hogy közbeszerzés keretében egy olyan céggel szerződtek, amely az utak síkosság-mentesítését ellátja, megfelelő géppark áll a rendelkezésére és teljes felelősséget vállal az elvégzett munkáért (négy évre 200 millió forintért – a szerk.). Az úgynevezett kézi, illetve járófelületek, közterületek tisztítását viszont továbbra is a saját gépparkkal látja el a DVG Zrt. Az elhangzottak, illetve az önkormányzat közösségi oldalára feltöltött propaganda videó alapján azonban felmerült néhány kérdés. Azt nevezzük igénytelenségnek, hogy a felvételeken látható egyik tolólapot vastagon kikezdte a rozsda, de sokkal érdekesebb, hogy a pickupok elejére „barkácsolt” tolólapok mennyire felelnek meg az előírásoknak.” Ennek az utóbbi felvetésnek jártunk utána. A DVG Zrt. hivatalos Facebook-oldalára felkerült képek tanúsága szerint a város téli takarításának, síkosság-mentesítésének elvégzésére több pickup is használatba vehető, része a gépparknak. Jelen esetben mindegy, hogy ezek a járművek a témában kiírt és lefolytatott nyílt közbeszerzési eljárást elnyerő cég, annak alvállalkozója, vagy a városi DVG Zrt. tulajdonát képezik-e. A lényeg, hogy Dunaújváros útjait róják majd, ha szükséges. Az első ilyen alakalom már biztosan meg is történt, hiszen szintén a DVG Zrt. hivatalos Facebook-oldalán a mai napig elérhetőek azok a fotók, amelyek bizonyítják, hogy a pickup­ok igenis teljesítenek szolgálatot, de egy közülük a képek tanúsága szerint biztosan.

Ez a rögzítési mód így szakszerű lenne?
Fotó: https://magyarorszag.hu/jszp_szuf_kepek

A már elhíresült gépszemlés videón több ilyen jármű is látható volt, némelyik hótoló lappal felszerelve (és a rendszámokat nem takarták ki, így bárki elérhet adatokat róluk – a szerk.). A videón kevésbé látszik a tolólapok rögzítése, de pontosabb képet adnak erről a gépjárművek rendszáma alapján bárki számára elérhető hivatalos adatlapok, amelyekben fotók is rögzítésre kerültek eredetiségvizsgálatról, műszaki vizsgálatokról. Ezeken a képeken világosan látszik, hogy az egyik pickup esetében a tolólap az úgynevezett gally­törő rácsra van „feleszkábálva”. Ez szúrt szemet a DunaOnline-nak is és nekünk is. Megkérdeztük a Fejér Megyei Kormányhivatalt, amely alá tartozik a megyei közlekedési hatóság is, hogy ez így szabályszerű-e. A következő választ kaptuk: „a gallytörő rácsra történő hótoló lapát felszerelése véleményünk szerint közlekedésbiztonsági szempontból nem kielégítő megoldás, ugyanis a gallytörő rács a gépkocsi elülső védelmi rendszerének része, azaz jóváhagyott járműalkatrész, így annak más célra történő igénybevétele a jóváhagyott alkatrész megfelelőségét szünteti meg.”

Bővítményre egy újabb bővítményt szereltek?

A GTU-s rendszámú zöld Nissan pickup hivatalos adatlapján rögzítésre került „Egyéb záradék” megnevezéssel, hogy „COBRA/A1/05/AF-128-001 tip. mellső gallyvédő ráccsal szerelve”. A kormányhivatal válasza értelmében azonban ez a tolólapos ráépítés a gallytörő rács megfelelőségét szünteti meg. A tolólap felszereléséről semmilyen záradék nem szerepel a gépjármű hivatalos adatlapján, így felmerül a kérdés, hogy ezzel a szerelvénnyel az elején közlekedhet-e a forgalomban. Engedély pedig kell rá, legalábbis a kormányhivatal szerint. Ezt írták szerkesztőségünk levelére ezzel kapcsolatban: „Az Ön által kérdezett pick­up jellegű gépkocsi(k) átalakításával kapcsolatban a hatályos, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendeletben (továbbiakban: ER.) találhatók szabályok. E szerint a közúti jármű jellegének megváltoztatása – különösen, ha az a jármű közlekedésbiztonsági jellemzőinek megváltozását is eredményez(het)i, – átalakításnak minősül, és a hatályos jogi szabályozás azt a közlekedési hatóság előzetes engedélyéhez köti.” A gépjármű hivatalos adatlapja, legutóbbi lekérésünkkor sem tartalmazott ilyen kitételt.
Azt nem tudjuk, hogy ezek a hótoló lappal vélhetően nem teljesen szabályosan ellátott gépjárművek bevetésre kerülnek-e majd, ha leesik a hó, és azt el kell takarítani a város útjairól. Viszont ha esetleg balesetet okoznak a szabálytalan rögzítés miatt, az már nem a mindegy, a legyintsünk rá kategóriába tartozik. Még akkor sem, ha a DVG Zrt. vezérigazgatója, a gépszemlés videóban azt is mondja, hogy a közbeszerzésen nyertes cég vállalja a teljes felelősséget a tevékenységéért.

Azt nem állítjuk, hogy a jelenlegi városvezetés tagjainak személyesen kellett volna a hókotró, hóeltakarító gépek minden csavarját ellenőrizni, de az azért nem ártott volna, ha az önkormányzatnál valaki tisztában van azzal, hogy milyen eszközparkkal rendelkező cégre bíz egy 200 millió forintos projektet.
És akkor arról már nem is szólunk, hogy a gépjárművek hivatalos adatlapjait átböngészve egyéb kronologikus érdekességekre is rábukkanhat az érdeklődő. Persze lehet, hogy a télen nem lesz hó, és akkor ez a cikk is és a téma körüli egyéb megnyilvánulások is okafogyottá válnak, de ebben senki nem bízhat, mert mi lesz akkor, ha az időjárásnak a legendás 1987-es januári havazást is kedve szottyan túlszárnyalni…

Szerző: Brousil Csaba Forrás: Duol.hu

Exit mobile version
DunaOnline

FREE
VIEW