Térségfejlesztésről, szakmai szemmel
A velünk együtt felnőtt város
Szokatlannak tűnt a gondolat, hogy a DUNAFERR egyik munkatársa Dunaújváros térségének fejlesztési lehetőségeiről gondolkodik szabad óráiban, majd Bükki Miklóssal, a Szállítómű gyárvezető-helyettesével beszélgetve érthetővé vált.
Beszélgetésünk nyitómondata akár szállóigéje is lehetne városunk közép-korosztályának:
- Ez a város velünk együtt nőtt fel, nem szeretném, ha velünk együtt lenne az enyészeté!
Felelős gondolkodásról, a város iránti lojális hozzáállásról tanúskodnak szavai, ahová 1965-ben szüleivel költözött vidékről. Felnőve természetes volt számára, hogy itt fog élni, és 25 éves korában a Vasműben helyezkedett el:
- Meglehetősen jó hírű munkahely volt 1986-ban a Dunai Vasmű, a fizetések, a juttatások kiemelték a környező cégek sorából. Megjegyzem, szerintem még mindig jó munkahely, és a sok nehézség ellenére a gyár jövőjét illetően is bizakodó vagyok. Bár sok minden történt az évek alatt, van, ami változatlan, és ez a gyár élni akarása, a dolgozók kitartó munkája. Eddig még nem volt olyan nehéz helyzet, amiből ne találtuk volna meg a kiutat, és hiszem, hogy most sem lesz ez másképp. Édesapám is itt dolgozott. Én a Szállító Gyáregységnél TMK előadóként kezdtem, majd művezető, üzemvezető, termelésvezető lettem. Több éven át a vontatási üzemet vezettem, vasútszakmai oktatóként a dolgozók továbbképzésében is részt veszek évek óta. Alaposan ismerem a gyár működését, ezt az itt eltöltött 35 év alapján is mondhatom – foglalta össze röviden szakmai pályáját.
- Néhány éve a Szállítómű szervezetéhez kapcsolta a vállalat vezetése ismét a kikötőt. Korábban is érzékeltem a kikötő fontosságát, most is ugyanazt gondolom: Dunaújváros szempontjából különleges lehetőségeket rejt a vasúti, a közúti és a vízi szállítási útvonalak találkozása. Dunaújváros az ország közepén, négy megye találkozásánál, az M8 autópálya hídjánál fekszik, dunai kikötővel, a határában repülőtérrel. Az utóbbi években mégsem láttam semmi olyan összefogást, amely jelentősen befolyásolná a térség jelentőségét. Utoljára az M8-ért és az ahhoz kapcsolódó hídért volt ilyen jellegű sikeres lobbi tevékenység. Ezért is szerettem volna létrehozni egy olyan, szakmai háttércsapatokkal megerősített civil szerveződést, amely elősegíthetné Dunaújváros és környéke fejlődését.
A gondolatokat tettek követték, így alakult meg – másokkal együtt Bükki Miklós kezdeményezésére – idén június 30-án a Jövő Új-Városáért Egyesület (JUVE), amelynek elnöke lett. Munkájukat, a formális keretek közötti működést megelőzően, már tavaly megkezdték, közreműködőként jelentős támogatást szereztek a DKSE számára, ami lehetővé teszi nemcsak a városi sportegyesület fennmaradását, de a mintegy 1500 sportolót megmozgató szervezet fejlődését is. A siker újabb, nagyobb léptékű lobbi tevékenységre ösztönözte őket, amelyről lelkesen mesél:
- Köztudott, hogy Szolnokig megépül az M8-as autópálya. Magyarország közlekedési infrastruktúrájában jelentős stratégiai döntés várható a közeljövőben, ez pedig a V0, a Budapestet elkerülő vasútvonal, egy új dunai vasúti híddal. Mi azért lobbizunk, hogy Dunaújvárost érintse ez az útvonal, és itt épüljön meg a vasúti híd. Minden emellett szól: az M6-M8 csomópont, a város földrajzi, azon belül is a Duna melletti elhelyezkedése. Ha egyidőben, párhuzamosan épülhetne a vasúti nyomvonal az M8 autópályával, az jelentős költségmegtakarítással járna. Új logisztikai folyosó jöhetne létre egy intermodális csomóponttal.
- Meghatározná nemcsak Dunaújváros jövőjét, hanem Fejér, Tolna, Pest és Bács-Kiskun megyében számos települését is. Ennek az elképzelésnek a valóra válása a jövőt jelenthetné számunkra. Nyilvánvaló, hogy nem egyedüli település Dunaújváros, amely a V0 nyomvonaláért lobbizik, több ilyen konkurens térségről is tudunk. Ezért tartjuk fontosnak a térségünk települési önkormányzataival az összefogást. Ez egy csapatmunka, ismert és elismert szakemberekkel közösségben.
Nagy ívű elképzelés, ami logisztikai központot, új kikötőt, fejlődő repülőteret, ipari parkot, megannyi munkahelyet és gazdasági lehetőséget tartalmaz.
Szakmai előéletéhez hozzátartozik, hogy a vállalat őt delegálta 2013-ban az akkor alakult Vasúti Pályahasználók Egyesületébe, amelynek azóta is az elnökhelyettese:
- A VAPE az iparvasutak érdekeit képviseli a kormányzat felé. Lobbi tevékenységet folytatunk, azon dolgozunk, hogy kedvezőbb jogszabályi környezetben működhessünk – magyarázza.
Azt már én teszem hozzá magamban, hogy ebben a pozícióban teljes rálátása lehet Magyarország vasúti közlekedésére, teherszállítására, intermodális csomópontjaira. Természetesnek tűnik tehát, hogy a térségfejlesztési elképzelések között is kiemelt helyen szerepel a vasút.
Emellett azonban a mindennapjainkhoz közelebb álló tervekkel is foglalkozik a JUVE:
- Fontosnak tartom a város jövője szempontjából, hogy a fiatalok itt építsék fel otthonaikat, itt gondolkodjanak a jövőjükről. Szükséges új építési területek kijelölése, lakóparkok építése. Ebben együtt kell működnie a városnak a szomszédos településekkel. Közösen szervezhetnénk meg azt is, hogy a közeli települések és Dunaújváros között biztonságos kerékpárutak épüljenek.
- Gondolkodunk a Duna-partról is, mint Magyarország egyik legszebb és legnagyobb területű közparkjáról. Sétautak, pihenőhelyek, sportpályák szerepelnek az elképzeléseink között. Persze a megvalósításhoz a gondolati sík nem elég, a tettekhez pedig források szükségesek, ezek lehetnek kormányzati, megyei, városi önkormányzati, egyéb pályázati források, de több potenciális befektetővel is kapcsolatban állunk. Az egyesület nem politikai szervezet, a térség önkormányzataival együttműködve kívánja szervezni a fejlesztéseket, építeni a kapcsolatokat. Ezért mindenkit szívesen látunk a JUVE támogatói között, aki tenne a város, a térség jövőjéért. Tegyünk együtt a jövő városáért, térségéért, fogjunk össze egy élhetőbb környezetért, a gyerekeinkért, az unokáinkért!
Forrás: Dunaferr Magazin/K. É.