Megtakarítás állampapírban: kinek-mi köze hozzá?

Sajnos olyan irányba halad a világ, ahol egyre inkább megkérdőjeleződik a megbízhatóság és a segítőkész hozzáállás: nap, mint nap lecsapnak a rossz szándékú emberek a kedvesség, a figyelmesség álarca mögé bújva.
Ahogy azt Kiss Dénes, a Dunaújvárosi Rendőrkapitányság bűnmegelőzési alosztályvezetője is folyamatosan hangsúlyozza: a bankszámlánk adatait, kódjainkat soha ne adjuk meg ismeretlen személyeknek vagy ismeretlen, gyanús internetes felületen. Sőt, sajnos nem egy precedens volt már arra is, hogy nem árt diszkréten kezelni a pénzügyeinket még a családtagok előtt is.
Az ötvenes éveinek közepén járó kisapostagi hölgyet májusban betaláltak a kiberbűnözők. Telefonon keresték, a hívó fél az egyik pénzintézet alkalmazottjának adta ki magát. Azt hazudta, hogy egy körözés alatt álló személynek szóló tranzakciót látnak a számláján, és ezt szeretnék tisztázni vele. Kérdezték a nőtől azt is, hogy van-e megtakarítása. Hogy pontosan mik hangoztak el a beszélgetés során, pontosan nem tudni. Viszont sejteni lehet, hogy szenzitív banki adatok is kikerülhettek (CVC-kód, PIN-kód, belépő azonosítók, stb.), ugyanis a kisapostagi nő pár nappal később észlelte, hogy eltűnt az állampapírokba fektetett megtakarítása. Hétmillió forintról volt szó…A sok elszomorító és reménytelennek tűnő ügy után ez most egy szép hepienddel zárult: a rendőrségi feljelentés nyomán sikerült zárolni az utalást, és a teljes összeget visszakapta a nő.
A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a csalók nagyon jól szervezett vonalat dolgoztak ki a pénz ellopására és tisztára mosására (külföldi számlákra utalás, digitális bankkártyával pénzfelvét, beszervezett-lefizetett közreműködők, hamis webfelületek, stb.). A helyzet viszont korántsem borús ennyire, hiszen az, hogy sikerrel járnak-e vagy sem, az csupán egy fő tényezőn múlik: rajtunk! Mindig legyünk résen, és soha ne adjunk ki bankszámlával kapcsolatos adatokat senkinek! Jelen eset is szolgáljon példaként arra: senkinek semmi köze a pénzügyi dolgainkhoz! Ha a pénzintézetünk akar valamit tőlünk, akkor azt ne telefonon intézzük, hanem menjünk be személyesen a bankfiókba – ott úgyis egyből kiderül, hogy valós probléma adódott-e vagy csak csalók próbáltak minket átejteni!