Diákigazolvány ügyintézésében segít a kormányhivatal
Az általános iskola első évfolyamára a tanköteles tanulókat 2023. április 20-21-én kell beíratni. Ekkor és az azt követő időszakban a szülőkre a diákigazolvány igénylésével kapcsolatban is feladatok várnak, amelyek megoldásában a kormányablakok nyújtanak segítséget. A Fejér Vármegyei Kormányhivatal hasznos információkkal igyekszik megkönnyíteni az ügyintézést.
Mint írják, a Nemzeti Egységes Kártyarendszer- adatlapok felvétele a kormányablakokban történik. Az ügyintézés alkalmával elegendő egyik törvényes képviselő személyes jelenléte. A NEK-adatlap kiállításához be kell mutatni a gyermek egy érvényes személyazonosításra alkalmas okmányát és lakcímkártyáját. Amennyiben a kérelmező 14 év alatti, és nem rendelkezik érvényes személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel, úgy a diákigazolvány igénylése előtt egy személyazonosításra alkalmas okmány kiállítását kell kezdeményezni a törvényes képviselőknek. Fontos kiemelni, hogy ebben az esetben mindkét törvényes képviselő együttes jelenléte vagy a távollévő szülő hozzájáruló nyilatkozata szükséges az okmánykiállításhoz. Az igénylési folyamat során a jogosult adatait ellenőrzik a személyi adat- és lakcímnyilvántartás alapján, majd felvételezik a jogosult aláírását és arcképmását. Egy adatlapot is kiállítanak, amelyen a nyilvántartásban szereplő adatok, a fénykép és az aláírás szerepel. Ezen adatlapnak része a 16 karakterből álló, úgynevezett NEK-azonosító. Az adatlap kiállítása díjmentes. Az adatlap megőrzésére a jogosultnak fokozottan ügyelnie kell. Amennyiben a NEK-azonosító elveszik, az adatlapról másolat kérhető a kormányablakban. Általános és középiskolai diákok számára kiállított NEK-adatlapot a további ügyintézéshez az oktatási intézményben kell leadni, míg a felsőoktatási intézmény hallgatóinak az igénylést saját tanulmányi rendszerükben, elektronikusan kell kezdeményezniük.