Égető probléma: mielőbb kellene egy speciális óvoda Dunaújvárosban
Talán már közhelyesen is hangozhat, hiszen minden évben elhangzik, de a tényen nem változtat: sajnos egyre több a különleges bánásmódot igénylő gyermek, óvodákban és iskolákban egyaránt. Viszont városunkban már olyan létszámban vannak a speciálisabb gyógypedagógiai fejlesztést igénylő apróságok, hogy fordulóponthoz ért a Dunaújvárosi Óvoda. A kérdés már égető problémává vált.
Idén január 20-ig adhatták be a tankötelezettség halasztásáról szóló kérelmeket az Oktatási Hivatalhoz (OH) az érintettek. Ez a kérelem arra vonatkozik, hogy ha adott évben iskolaéretté válik a gyermek, akkor szakértői javaslatok, óvodai vélemények alapján a szülők kérhetik, hogy szeptemberben még nem kelljen iskolába mennie, hanem maradhasson még egy évet óvodában. A kérelmekről szakértői bizottság dönt, s minden esetben az Oktatási Hivatal küldi meg a végső határozatot.
Több, mint száz kérelem
Az előző nevelési évben (vagyis tavaly januárban) a Dunaújvárosi Óvoda tagintézményeiben összesen 121 gyermek halasztását kérelmezték. Az idei számadat is nagyságrendileg megegyezik, ugyanis hétfőn délelőtt 107 kérelemről számolt be hírportálunknak Gyenes Józsefné, a Dunaújvárosi óvoda vezetője.
Ebből 77 dokumentumot a szülőkkel egyeztetve a Dunaújvárosi Óvoda nyújtott be, 30-at pedig a szakértői szervezet kezdeményezett. Mint azt a vezető elmondta, az Oktatási Hivatal január végéig minden érintett gyermek ügyében határozatot hoz, de a bírálatok már most is folyamatosan érkeznek hozzájuk. Hétfőig összesen 29 gyermeknél hagyták jóvá az iskolakezdés halasztását (ebből 23-at szakértői bizottság, 6-ot az OH vizsgált).
Gyenes Józsefné kérdésünkre vázolta, egy normál gyermek esetében egy évet lehet halasztani. Van precedens arra (most is), hogy két évet marad a gyermek, viszont 8 éves korban mindenképpen iskolába kell menni.
Égető az ügy megoldása
Ha belegondolunk, egy olyan vegyes csoportban, ahol együttesen gondoskodnak például a 3-7 éves korú gyermekekről, bizony nem lehet egyszerű olyan foglalkozásokat tartani, hogy mindenki megfelelően tudjon fejlődni. Jelenleg annyi különleges bánásmódot igénylő (például SNI-s) gyermek van már a helyi intézményekben, hogy veszélybe került a normál gyermekek fejlesztése is – emelte ki Gyenes Józsefné.
Érthető, hogy ha egy csoportban túl sok a különleges bánásmódot igénylő gyermek, akkor az integráció nem igazán tud az elvártak szerint működni. Egy sérült gyermeknek speciális munkaterv, a problémájára személyre szabott és rendszeres gyógypedagógiai foglalkozások kellenek, amelyhez nyilván véges a kapacitása egy általános óvodának. Gyenes Józsefné már korábban is felvetette azt, hogy létre kellene hozni egy egységes gyógypedagógiai módszertani intézményt (EGYMI) az óvodáskorúak számára Dunaújvárosban. Ilyen úgynevezett EGYMI már működik a városban, ez a Móra Ferenc Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, de jelenleg óvodásokkal ott sem tudnak nagy létszámban foglalkozni. A kérdés mostanra már égető problémává vált.
- Székesfehérvárra megyünk a héten, hogy tájékozódjunk az ott működő rendszerről, a konkrét megvalósíthatóságról, és hogy milyen feltételek szükségesek, mik kellenek ahhoz, hogy akár már szeptemberben nálunk is lehessen óvodai EGYMI – vázolta hírportálunknak Gyenes Józsefné.