Újabb fordulat a távhőszolgálatási-ügyben
Újabb fordulatot vett a távhőszolgáltatás helyzete városunkban: az Energiahivatal a DVG Zrt.-t jelölte ki hivatalos szolgáltatónak július 1-i hatállyal, birtokbavételi jogosultsággal.
Az ügy előzménye, hogy Pintér Tamás polgármester felmondta a Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- és Hőszolgáltató Kft.-vel (DVCSH) fennálló szolgáltatási-üzemeltetési szerződést mind a távfűtés, mind a vízszolgáltatás tekintetében. Utóbbi hatálya december 31-e, viszont a távhő esetében július 1-től már egy új szolgáltatónak kellene működtetnie az ellátást. Azóta káoszos a helyzet városunkban, elsősorban a tisztázatlan jogi körülmények miatt. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH/Energiahivatal) visszavonta a DVCSH engedélyét, és az MVM Oroszlányi Távhőtermelő és Szolgáltató Zrt.-t (MVM OTSZ) jelölte ki hivatalos távhőszolgáltatónak városunkban, július 1-től. A DVCSH peres úton azt a törvényszéki határozatot kapta, hogy a peres eljárás végéig a korábban felmondott üzemeltetési szerződést érvényben kell tartani, azóta is biztosítja a szolgáltatást, ezért kéri a díjak befizetését. Viszont az önkormányzat, a MEKH és az MVM OTSZ Zrt. is azt kérte a fogyasztóktól, hogy a júliusi távhőszolgáltatási díjat már ne a DVCSH-nak fizessük be, hanem az új szolgáltatónak, mondván, a peres eljárásnak nincs köze a szolgáltatáshoz.
Jogosan merült fel a kérdés az emberekben, hogy akkor most kinek is fizessük a távhődíjat. Most újabb forduló következett a jelenlegi helyzetben, az Energiahivatal július 28-án kiadott határozatai alapján. Mint azt az Energiahivatal írja, „a távhőszolgáltatás eszközeinek átvétele a DVCSH fizikai ellenállása miatt meghiúsult, és így az MVM OTSZ Zrt. a határozat szerinti engedélyköteles tevékenységét nem tudta megkezdeni”, ezért visszavonta az engedélyt a hivatal, és a DVG Zrt.-t jelölte ki új szolgáltatónak július 1-jei hatállyal.
A témában sajtótájékoztatót tartott pénteken Medgyesi Miklós, az önkormányzat szóvivője és Szabó György, a DVG vezérigazgatója.
Medgyesi Miklós azt mondta, az önkormányzat üdvözölte ezt a hírt, ők ezt szerették volna, erre is készültek korábban, és a már leállított munkát ismét elkezdték. Felvették a kapcsolatot a DVCSH-val, hogy átvegyék a számlázási adatokat is (de elindítják ezzel együtt a lakossági adatbekérőket is).
Kérdésünkre, hogy mi most a fogyasztók teendője, két dolgot sorolt: ne fizessük be a június 30-a utáni távhőszolgáltatási díjat a DVCSH-nak. Ha valaki mégis befizette, akkor a befizetést igazoló bizonylatot küldje el a DVG-nek, és majd ez a cég jogi úton próbálja elrendezi a DVCSH-val, tehát kétszer nem kell senkinek fizetni a szolgáltatásért. A másik, hogy küldjünk számlázási adatokat a DVG-nek.
Várhatóan októbertől küldi az első számlát szolgáltatóként a DVG a júliusi, augusztusi és szeptemberi fogyasztás díjáról.
Szabó György beszélt a DVCSH-s munkavállalókról is: ha augusztus 15-ig jelentkeznek azon dolgozók, akik eddig a DVCSH-nál távhőszolgáltatói munkát végeztek, akkor a Munka törvénykönyve adott paragrafusa szerint fognak eljárni. Ők azt hallották, hogy más cégekhez próbálják kiszervezni a dolgozókat, de ők mindenkit átvennének, és tovább foglalkoztatnának, ez egyébként kötelességük is.
Kérdésünkre, hogy miként vélekednek a DVCSH törvényszéki határozatáról, továbbra is csak azt mondták, annak semmi köze az átvételhez, az egy polgári peres eljárás, és az Energiahivatal egyébként is visszavonta a DVCSH engedélyét.
A vezérigazgató kiemelte, az Energiahivatal határozata nem átadás-átvételről szól, hanem birtokbavételről, tehát ha nem adják, akkor kikényszeríthető.
A határozatban azt írják a többi között, hogy a DVG jogosult a távhőszolgáltatás célját szolgáló tárgyi eszközöknek a birtokbavételére, használatára és a kapcsolódó dokumentációinak áttekintésére, köteles a díjfizetők és felhasználók adatait, a számlázáshoz szükséges valamennyi egyéb adatot és nyilvántartást haladéktalanul átvenni a DVCSH-tól, köteles az elszámolási mérő adatokat a DVCSH-tól átvenni, azokat a saját mérőleolvasásából származó adataival összevetni, köteles a távhővezeték-hálózatot – ideértve a hőközpontokat is – üzemképes állapotban tartani, azon a karbantartási, javítási munkákat időben elvégezni, a berendezések terv szerinti üzemeltetéséhez szükséges egyéb műszaki feltételeket biztosítani, valamint a szükséges tartozékokról és készletekről gondoskodni.
Azt is megkérdeztük, hogy a DVG a távhőszolgáltatást a DVCSH által biztosítja-e a jövőben. Erre határozottan azt válaszolták, hogy nem szerződnek a DVCSH-val: bár a DVG a többségi tulajdonosa a DVCSH Kft.-nek, nem egy leányvállalattal, hanem magával a DVG-vel biztosítják a szolgáltatást, mondván, hogy a távhővagyon is a tulajdonában van. A vezérigazgató szerint akár hosszú évekig elhúzódó peres eljárás is lehet majd a DVCSH-val, de a fogyasztók ellátását ez nem fogja érinteni, biztosítják számunkra a szolgáltatást.
Hétfőig szeretnék elindítani az ügyfélszolgálatot, addigra legalább két olyan telefonszámot tesznek közzé, amelyeket kérdéseikkel hívhat a lakosság.
Forrás: Duol.hu