oktatás

Életre nevelés: szövetséget ajánlanak a szülőknek

Két új elsős osztály indítását tervezi a Petőfi Sándor Általános Iskola idén szeptemberben. Az intézmény nagy hangsúlyt fektet a beiskolázási kampányra, és olyan foglalkozásokkal, tájékoztatókkal készülnek, amelynek során minden felmerülő kérdésükre választ kaphatnak a szülők.

Ebben a dunaújvárosi intézményben ötvöződnek az úgymond hagyományos, megszokott tanítási módszerek, valamint a modern, a digitalizációra épülő világ vívmányai is, ezzel is választási lehetőséget kínálva a szülőknek a változó igényeikhez. Az elmúlt időszakban bemutatták például azt, hogy a LEGO-t miként alkalmazzák fejlesztő játékként a matematika oktatás területén, illetve a sakkpalota logikai módszertani lehetőségét is megismerhették a szülők egy nyílt szakköri óra keretében.

Fejlesztő játékkal könnyebb lehet a matematika óra is! Fotó: Petőfi iskola

Szuper program, egy kis varázslattal

A legutóbbi beiskolázási találkozóra kifejezetten a szülőknek készültek tájékoztatóval, ahol az iskola vezetése és a leendő tanítók is bemutatkoztak. Érdekességként, egy külön foglalkozással is várták azokat a gyerekeket, akiket elhoztak a szüleik erre a programra. Amíg a felnőttek a kicsik jövőjéről értekeztek, addig a gyerekek olyan „varázslatos” dolgokat csináltak egy applikáció segítségével, amellyel megrajzolhattak egy általuk elképzelt karaktert, az alkalmazás pedig megjelenítette azt 3D-ben, és egy kicsit játszani is lehetett vele. Nem meglepő, hogy egy ilyen szuperül hangzó programhoz csatlakoztak azok a nagycsoportos óvodások is, akik először még egy kicsit bátortalanok voltak, s inkább szüleieket követték a tájékoztatóra.

Tanulás és életre nevelés

Árvai Gyöngyi, a Petőfi iskola igazgatónője elmondta, a következő, szeptemberben induló tanévben tizennyolc osztályt indítanának, ebből kettő lesz az elsős. Intézményük szellemiségét úgy lehet a szimbolikusan megfogalmazni, hogy fontos a tanulás, de ugyanekkora jelentőséggel bír az életre nevelés is. Nem véletlen, hogy olyan specialistásokat tud az iskola felmutatni, mint az angol tagozat, az ökoiskolai nevelés, az állatbarát cím. Az igazgatónő kiemelte, hogy rendkívül aktív szülői szervezetet tudhatnak maguk mellett, amely minden kezdeményezésükhöz azonnali és hathatós segítségükre van.

Jutalomátadás az előző tanévzáró ünnepségen a jó tanulmányi eredményekért. Fotó: Petőfi iskola

Hajdu-Csepeli Ágnes, a Petőfi alsó tagozatának igazgatóhelyettese a diákéletről mesélt a szülőknek és a megannyi tanórán kívüli tevékenységükről, programjaikról. Mint mondta, az oktatási eszköztárjukat is igyekeznek fejleszteni a modern világ elvárásaihoz, rengeteg okoseszközük van, mert abban hisznek, hogy a digitalizáció az az életünk része, amit nagyon jól hasznosíthatnak az oktatásban is.

Egy- és kéttanítós modell

Van lehetőség az egytanítós modellben történő oktatásra: ez úgymond a hagyományosabb, amikor egy tanítója van az osztálynak, délután pedig napközit biztosítanak a gyerekeknek. Ez lesz az angol tagozatos „A” osztály, élén Bécs Krisztina pedagógussal.

Bécs Krisztina 2018 óta dolgozik a Petőfiben. Határozottság, fiatalos lendület, vagányság, merészség jellemzi, a sport pedig fontos részét képezi az életének, amelyeket mind-mind szeretne átadni a gyermekeknek is. Természetesen mindez nem egy katonás rendelvárást sugall, hiszen ahogy Krisztina fogalmazta, a gyerekek az idejük nagy részét az iskolában töltik, és amolyan második anyukaként segítené az osztály minden egyes tagját. Azt szeretné, ha egy vidám, összetartozó közösség alakulna ki, és hogy a gyerekek jó kedvvel, élménnyel tekintsenek az itt töltött időre, legyen szó tanulásáról vagy szabadidős foglalkozásról. Fontos számára az, hogy a tanórákba is becsempéssze a mozgás iránti lelkesedést, amellyel nemcsak feldobhatják majd a szürke hétköznapokat, hanem a mozgásfejlesztés és testnevelés által a kognitív és szociális képességeket fejleszthetik a gyerekeknél. A tanóráit differenciált tanulásszervezéssel vezeti, figyelembe véve a kisdiákok egyéni képességeit, adottságait.

Bécs Krisztina, Johan Katinka és Bebesiné Mukli Emese, a leendő osztályfőnökök. Fotó: DunaOnline

A „B” osztályban kéttanítós modellel zajlik majd az oktatás, Johan Katinkával és Bebesiné Mukli Emesével. Ez a pedagóguspáros már négy éve dolgozik együtt, most negyedikesek a tanítványaik, s remek összhang jellemzi az oktató-nevelő munkát. A fő tantárgyak tanítását is megosztják egymás között.

Johan Katinka a pályája elején óvónőként dolgozott, így kellő szakmai tapasztalattal tudja segíteni az iskolába lépést jelentő átmenetet, hogy a gyermekek számára minél könnyebb legyen a beilleszkedés. Az ő egyik főtantárgya a matematika.

Bebesiné Mukli Emese az erkölcstant emelte ki a szülői fórumon annak kapcsán, hogy ez az óra jó lehetőséget ad arra, hogy összekovácsolja az osztályt, megbeszéljék-átbeszéljék a problémákat (ehhez nagyon fontos a szülői háttér is). Az ő egyik jelentősebb tantárgya a digitális kultúra, amely magába foglalja ennek az osztálynak a specialitását, például a robotikát (méhecskés Bee robotokkal tanulnak meg kódolni, programozni).

Mindig a megoldásra törekszenek

A differenciált oktatás szellemiségében nagy hangsúlyt fektetnek a lemaradók felzárkóztatására, de ugyanúgy a tehetségek kibontakozására, támogatására is mind alsóban, mind felsőben. Az iskolában van gyógypedagógus, iskolapszichológus, védőnő, szociális munkatárs, illetve egy háromtermes fejlesztő centrum, ahol a nehézséggel küzdő tanulókat a pedagógiai szakszolgálat véleménye alapján fejlesztik.

Megannyi program színesíti az iskolai hétköznapokat. Fotó: Petőfi iskola

Bár az „A” osztály az angol tagozatos, de alsóban egyforma óraszámban tanulják az idegen nyelvet a fiatalok, és majd csak felsőben mutatkozik meg a különbség- persze, ez is csak óraszámban, mert minden tanulási lehetőség, nyelvvizsgafelkészítő szakkör rendelkezésre áll valamennyi tanulójuk számára. A hat angoltanár közül négyen ugyancsak petőfis diákok voltak annak idején, köztük maga az igazgatónő, Árvai Gyöngyi is.

  • Azt nem ígérhetem, hogy nem lesz probléma, hiszen nagyságrendileg negyven gyermek kezdi meg a tanulmányait, vagyis az negyven különböző, otthonról hozott szokást jelent, amelyet össze kell hangolni az iskolai-közösségi szabályokkal.  Adódhatnak konfliktusok, súrlódások, viszont azt megígérhetem, hogy legyen szó bármilyen problémáról, segítünk megoldást találni!- hangsúlyozta a leendő elsősök szüleinek az igazgatónő.

A Petőfi iskola következő elsősváró eseménye február 5-én 8 órától lesz, amikor is alkalom nyílik arra, hogy a tanítók módszereit nyitott óra keretében személyesen is megismerhessék. Február 19-én 16 órától angol nyelvű foglalkozásra várják az leendő elsősöket. Március 19-én 16 órától bemutatják az állatbarát és ökoiskolai szemlélet gyakorlati alkalmazását és a fejlesztő centrumukat. Zárásként (a központi beiratkozás előtt) április 2-án 16 órakor Bee-robotos játékos foglalkozás lesz.

-Hirdetés-

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
DunaOnline

FREE
VIEW