A kerékcseréről készített felmérést a Hankook
A Hankook Tire Magyarország Kft. a követői körében végzett online, nem reprezentatív felmérést október 28. és november 11. között egy internetes felületen: arra kereste a választ, hogyan reagálnak honfitársaink, ha lapos gumival a leállósávba kényszerülnek.
Az eredményekről sajtóközleményben számolt be az abroncsgyártó vállalat. A válaszok alapján úgy tűnik, hogy az első ijedtség után a hazai autósok gyorsan feltalálják magukat: a megkérdezettek 73 százaléka – zömében férfiak – a helyszínen, saját kezűleg cserél kereket, ha a szükség úgy hozza. Mivel a pótkerék nem kötelező tartozék és ezért sok autóból hely- és költségtakarékossági okokból hiányzik, defekt esetén a javító szettet is bevethetjük – kisebb, felületes sérülések helyszíni javítására szolgál. A javítókészlet ennek ellenére nem igazán népszerű itthon: noha a megkérdezettek 62 százaléka tudja, mikor lehet ezt a megoldást alkalmazni, csupán 15 százalék tart egy szettet a csomagtartóban.
A válaszadók 13,6 százaléka ugyanakkor még nem is hallott a javítókészletről, közel negyede pedig nem tudja használni. A Hankook minikutatásából az látszik, hogy a magyar gépjármű-tulajdonosok inkább a legrosszabb eshetőségre készültek fel: a megkérdezettek 70,5 százalékának megfelelő pótkerék vagy szervizkerék van a csomagtartójában, a válaszadók fele (52 százaléka) pedig gyakorlatban is használta már a tartalék abroncsot. Ha azonban nem boldogulunk a kerékcserével – például mert az emelő megsérült – és meg kell várnunk a segítséget, nem árt, ha van egy kis „mentőcsomag” az autóban. A felmérés szerint a magyarok a kényszerpihenővel már kevésbé számolnak: a megkérdezettek csupán harmada (35,9 százaléka) készült fel minden eshetőségre, 33 százalékuk pedig csak vizet és takarót tart az autóban baj esetére. 31,1 százalék viszont úgy döntött, inkább kiböjtöli azt az időt, amíg a segítség megérkezik. Ha megkímélnénk magunkat az út szélén rögtönzött kerékcsere miatti bosszúságtól, a megoldást a defekttűrő vagy öntömítő abroncsok jelenthetik.
Ezek a típusok egyelőre kevésbé elterjedtek: a válaszadók közel 53 százaléka hallott már az ilyen típusú abroncsokról, de még sosem használt hasonlót. A defekttűrő technológiával készült abroncsok előnye, hogy a sérülést követően megállás nélkül eljuthatunk a legközelebbi műhelyig – és nem tovább.